Pensioen, Relevantie, Storytelling

Het gaat niet over je pensioen maar over je oude dag

De pensioenbedrijven zijn ineens allemaal bezig met het opnieuw nadenken over hoe ze deelnemers beter kunnen informeren via hun website. We kregen de afgelopen maanden de ene opdracht na de andere voor hetzelfde: een omgeving die minder stoffig en moeilijk is. Een omgeving waar je kunt inloggen en geïnspireerd kunt raken. En toch vervalt iedereen weer in tabellen met cijfertjes en moeilijke grafieken. Ze missen een belangrijke trend: storytelling.

Hoe leuk is dat wel niet, je pensioen! Je hoeft niet meer te werken en je kunt de dingen doen waar je eerder geen tijd voor had. Mooie reizen maken, die kookcursus die er steeds niet van kwam, meer tijd voor je kleinkinderen. Dat is ook wat mensen willen weten als ze over hun pensioen nadenken. Het gaat niet om wat je hebt opgebouwd en hoe dat precies zit. Het gaat om je oude dag. En weten of je dan kunt doen wat je steeds gedroomd had.

Pensioenen komen doorgaans negatief in het nieuws. Er wordt gekort, je moet langer werken, je bouwt niet meer hetzelfde op als een paar jaar terug. Het acht uur journaal opent helaas niet met: Hoera, meneer van Beusekom is met pensioen en heeft gelijk de camper gekocht waar hij van droomde!

Eenmaal per jaar krijg je een gortdroog document in de bus gestopt met cijfertjes en grafieken. Bah. Snel wegleggen. Maar mensen willen best wel weten hoe het zit. Mooie, interactieve infografics, of een flipboard met artikelen speciaal voor jou en voor je oude dag. Waarom doen pensioenbedrijven dat niet? Met een goede, persoonlijke draai, een interessant verhaal en focus op wat een deelnemer ECHT wil horen. Van informeren naar inspireren. Ik wil niet horen dat ik bij moet sparen omdat ik een enorm pensioengat blijk te hebben. Ik wil zien hoe fantastisch het wordt, later, en wat er gebeurd als ik elke maand een paar tientjes opzij leg.

Dus voor alle pensioenboeren die nu geld gaan uitgeven aan een nieuwe omgeving op hun website om hun klanten te informeren, en voor hen die denken dat storytelling en inspireren een leuke add-on is (maar nu maar even niet): het allerbelangrijkste is mensen warm krijgen en motiveren voor hun oude dag. Die ingredi├źnten zijn er te over. Als dat is gebeurd, kun je verdieping bieden voor wie het wil; grafieken en tabellen. Maar draai de zaken niet om. Twee oude besjes die in een landrover over de savanne rijden, richting ondergaande zon. Of die aangeschoven zijn bij de bingo op de camping. Klink al veel beter dan ‘pensioengat’.

Standaard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *